USA-truckar

Nordamerikanska tillverkare av truckar och långtradare

Det som idag skulle kunna definieras som en trucking-kultur med allt vad det innebär kan sägas komma från det stora landet i väst. Det är inte så överraskande med tanke på att det är världens största industriland geografiskt sett. Därmed finns det, och har länge funnits, stora behov av att frakta gods över långa sträckor och ibland i oländig terräng som innefattar alltifrån ökenlandskap till isiga landskap i norra Alaska.

I USA började man utveckla sin egen tillverkning av truckar och långtradare i samma veva som den amerikanska biltillverkaren Ford (inga överraskningar än så länge) drog igång. De kraftfulla motorerna i kombination med stabila och tunga karosser gjorde dessa bilar enkla att omvandla till truckar. Det är ju också från amerikansk engelska som vi fått både begreppen truck och trucking.

Ford har sedan starten för drygt hundra år sedan hunnit etablera sig både som en av världens främsta biltillverkare men också, och då framförallt i USA och Kanada, som en framstående leverantör av truckar och långtradare. Precis som det mesta annat från denna kontinent så är allt något större (”eve hjulpar rything is bigger in Texas” o s v) och detta gäller självklart deras lastbilar också. De första giganterna med 18 hjulpar var just truckar från den amerikanska tillverkaren Ford. Idag är de etablerade i hela världen och flera av mina kollegor från kontinenten kör Ford. Men vanligast är än så länge Scania och Volvo både här och i Nordamerika.

Det är framförallt truckar från Ford som du ser i den tv-serie som jag beskrev i inledningen, och det som fick mig intresserad av trucking. Inte så överraskande kanske med tanke på att serien är en amerikansk produktion, precis som de truckar och långtradare som syns i serien.

Truck